divendres, 15 de febrer del 2019

No és el mateix

No és el mateix dir: «Jo sóc el Déu del teu pare, d'Abraham, d'Isaac i de Jacob», que dir: «Jo sóc el Déu del teu pare, el Déu d'Abraham, el Déu d'Isaac i el Déu de Jacob» Ex 3.
No ho és perquè probablement ni Jacob estava satisfet amb el Déu del seu pare Isaac, ni Isaac amb el del seu pare Abraham. Tots buscaven i tenien la seva pròpia relació amb Déu com si no tingués una denominació universal i Déu fós diferent per a tothom, com si aquell Déu amagat, sense nom o impossible de conèixer s'expressés, però, en la peculiaritat de l'ànima de cada individu. Com si es partís o es dividís o es fragmentés i s'obrís d'aquesta manera la possibilitat de poder-lo conèixer i que nosaltres siguem coneguts per ell. Com si ens estimés més que la seva pròpia unicitat inaccessible.
       Isaac va estar a punt de morir en mans de seu pare Abraham. Un trauma així s'arrossega tota la vida. Les relacions d'Isaac amb Déu havien de ser forçosament diferents a les del seu pare.
       Assegut al banc de la parròquia, de vegades em pregunto si el meu veí i jo parlem del mateix quan diem «Déu» o quan diem «Crec» o quan preguem: ¿com s'hi disposa ell o com se sent quan ho fa? ¿Experimenta el torbament que de vegades experimento jo? 
       La paràfrasi «El Déu d'Abraham, el Déu d'Isaac i el Déu de Jacob» anticipa la revelació de la Trinitat. Déu es fragmenta, es dóna, es parteix, abandona la seva condició de solitari i inaccesible. Troba una forma d'arribar fins a nosaltres donant-se: tant ens estima. Es dóna en forma de pare, de fill i d'esperit perquè amb les nostres paraules poguem dir-li: «Hola Pare, hola Jesús, hola Esperit; passeu, entreu a casa, voleu prendre alguna cosa?»

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada