dimarts, 25 de desembre del 2018

La Porta Daurada

Ecorredor, el passadís, aquella peça de pas llarga i estreta que amb el terra lliscant enllaça un punt d'origen amb un de destinació travessant la muntanya. Què penso mentre em transporta tan lentament? El temps es fa interminable. Són dos minuts i mig eterns. Apareixen situacions enlentides com fragments d'un relat l'argument del qual desconec. Venen els capítols i jo els escric minuciosament, al ritme lent de la cinta transpordadora i després, a casa, faig com si els transcribís. El temps es fa interminable però tinc una gran alegria quan coincideixo amb algú. El veig de lluny. Es va apropant. Per fi ens saludem. Quina casualitat, quina alegria, ens diem. 
La tradició parla que sant Joaquim i santa Anna coincidiren o «es trobaren». Això vol dir que no s’anaren a buscar, no «van quedar». Coincidiren davant la Porta d’Or, l'espai de privilegi per excel·lència. Giotto explica aquest immens moment de tendresa infinita. Explica la fusió, la unió. Els rostres, un rostre. Les mirades, una mirada. Una sola boca. Com li posa la mà a la cara. Com ell l’acull amb el braç. Són una sola cosa i les dones allà al llindar... que alegres que estan! 
El Protoevangeli de Jaume relata el trobament dels esposos després d’un divorci i la posterior unió de la qual nasqué la Mare de la Paraula.  
En castellà diu:
La promesa divina 
IV 1. Y he aquí que un ángel del Señor apareció, y le dijo: Ana, Ana, el Señor ha escuchado y atendido tu súplica. Concebirás, y parirás, y se hablará de tu progenitura en toda la tierra. Y Ana dijo: Tan cierto como el Señor, mi Dios, vive, si yo doy a luz un hijo, sea varón, sea hembra, lo llevaré como ofrenda al Señor, mi Dios, y permanecerá a su servicio todos los días de su vida. 
2. Y he aquí que dos mensajeros llegaron a ella, diciéndole: Joaquín tu marido viene a ti con sus rebaños. Porque un ángel del Señor ha descendido hasta él, diciéndole: Joaquín, Joaquín, el Señor ha oído y aceptado tu ruego. Sal de aquí, porque tu mujer Ana concebirá en su seno. 
3. Y he aquí que Joaquín salió, y llamó a sus pastores, diciendo: Traedme diez corderos sin mácula, y serán para el Señor mi Dios; y doce terneros, y serán para los sacerdotes y para el Consejo de los Ancianos; y cien cabritos, y serán para los pobres del pueblo.
4. Y he aquí que Joaquín llegó con sus rebaños, y Ana, que lo esperaba en la puerta de su casa, lo vio venir, y, corriendo hacia él, le echó los brazos al cuello, diciendo: Ahora conozco que el Señor, mi Dios, me ha colmado de bendiciones; porque era viuda, y ya no lo soy; estaba sin hijo, y voy a concebir uno en mis entrañas. Y Joaquín guardó reposo en su hogar aquel primer día.
 
 
  
http://escrituras.tripod.com/Textos/ProtEvSantiago.htm
Giotto. Cappella Scrovegni, Padova. Fresc, 1304-06. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada